Tryckprocessen (eller hur man färgar in en plåt)

När jag får frågan vad jag håller på med har jag alltid lite svårt att veta vad jag ska svara. Jag brukar säga att jag sysslar med grafik, sen lägger snabbt till "gammeldags trycktekniker" eftersom de allra flesta blandar ihop grafik med datorgrafik eller grafisk formgivning. "Men vad trycker du då?" kan man sen få frågan och här har man en öppning för att lägga ut orden om etsningar, screentryck och träsnitt. Men hur grafisk (haha) jag än är med mina förklaringar, misstänker jag ändå att de finare detaljerna går förlorade.

Här kommer således en liten bildserie i hur det går till när jag färgar in och trycker en fotopolymerplåt. Jag har tyvärr inte gjort en guide för hur man tillverkar själva fotopolymerplåten, men kortfattat kan man säga att man belyser en ljuskänslig zinkplåt med ett motiv (som kan vara ett foto) och på så sätt överförs motivet till plåten och kan färgas in som vilket annat djuptryck som helst. Här visar jag hur jag färgar in motivet "Det jag ser II" Allt är fotat med mobilkamera under tryckprocessen (oljiga fingrar), ha det i åtanke och ha överseende med bildkvaliten.

Jag börjar med att smeta på blåfärg som är utblandad med transparent färg. Färgen är en oljebaserad djuptrycksfärg av märket Charbonnel. Just det här trycket trycker med två färger och då hjälper transparensen färgerna att smälta ihop fint.

Hela täcks!

Nästa steg är att gnugga in färgen i plåten med tarlatan, ett limmat tyg som inte suger åt sig färg.

Överflödig färg torkas sedan bort med silkespapper eller telefonkatalogsidor. På just det här motivet brukar jag lämna ganska mycket färg på mattdelen av trycket men torka väldigt noga på de övre delarna. Seglen brukar jag till och med gå över med bomullstops för att vara säker på att de kommer att tryckas riktigt vita. Det sista jag gör är att torka av överflödig färg från kanterna med en trasa.

Plåten läggs med trycksidan upp på tryckbordet. Jag har gjort en mall så att jag ska kunna passa in motivet på mitt papper.

Pappret man trycker med ska ha legat i blöt i minst 20 min. Jag trycker med ett 300g Hanemülle-papper och överflödigt vatten bankar jag ur med torrt tyg. När man ska hantera vita papper duger det inte med skitiga grafikerhänder. Handskar på!

Pappret placeras på trycket och försiktigt lägger man över tryckfilten.

Tada!! Första färgen tryckt.

Nu är det dags att färga in plåten igen med svart färg. För att pappret inte ska torka under tiden sprayar jag den med lite vatten och täcker med en plastpåse. Om pappret torkar, krymper det och då kommer inte färg nr två att passa med färg nr 1 och det kommer att märkas i trycket genom dubbla linjer.

Färg nr två, är svart blandad med transparent färg. Innan jag färgar in plåten för andra gången rengör jag den men matolja. Infärgningen går likadant till som första gången men den här gången torkar jag noga bort all överflödig färg, jämt över hela plåten. Med hjälp av en magnet passas färg nr två in. Skjuts genom pressen!

Magneten är praktisk när man försiktigt lyfter undan plåten från motivet.

Tada!!! Trycket är färdigt och läggs i press. Det tar ca en vecka innan det är tillräckligt torrt för att ramas in.

Hoppas det var kul att läsa, jag tycker det är kul att berätta.